søndag den 17. april 2011

Tarte tatin - fransk æbletærte

Ja sådan skal det se ud! Min blev lidt mørkere...
 Blev helt vild i varmen for et par år siden, da jeg i et fransk supermarked så denne tarte tatin-form.
Æbler varmes i karamel til væden er fordampet

Og bunden skal øverst!
Æblerne skal ikke stå så længe næste gang...
De absolut sidste æbler fra sidste års høst er nu transformeret ved hjælp af flg. opskrift:

Dej:
200 g mel
100 g koldt smør
1 æg
2 tsk sukker

Mel og smør smuldres. Resten æltes i. Hviler i køleskab mindst 1/2 time.
(I dag snød jeg og brugte en færdig-dej!)

175 g smør
400 g sukker
6-7 store æbler (skrællede og i både - venter i koldt vand m. citronsaft)

I tarte tatin-formen (eller ovnfast dyb stegepande) smeltes smørret. Sukkeret kommes i, og det koges igennem. I det øjeblik det første brune begynder at vise sig, tages formen af varmen, og æblerne lægges tæt i sukkermassen. Koges igennem ved middel/god varme til vandet er fordampet.
Dejen rulles til et tyndt, rundt låg, som lægges over æblerne og stoppes hurtigt og godt ned ved kanterne.
Bages midt i ovnen ved 220 grader i 20-25 min.
Afkøl 5 - 10 min. og vend ud på et fad. Pas på varm saft!!!

Vanilleis er godt til...

Ingen kommentarer: