tirsdag den 25. januar 2011

Hurtige, nemme og lækre boller og brød - nu med hævekurv!

Jeg har købt en hævekurv - faritrade oven i købet!
Kendte ikke til eksistensen af en sådan, før jeg så den. Og så gik det op for mig, hvordan de der brød med melstriber bliver til.
Havde i dag brug for hurtige boller til tre sultne piger og et brød til aftensmaden. Det blev til ni store boller og et madbrød. Denne gang med gulerod, men det kan man jo lade være med. Erstat den med kardemomme, så bliver der lidt mere the-boller over dem.
Opskrift:

50 g gær
10 spsk vand (fingervarmt)
4 dl (let)mælk
2 spsk sukker
1 tsk salt
1/2 dl olie (vindrue/raps)
ca. 1 kg mel (i dag: 150 g spelt, 150 g fuldkornshvedemel, resten hvedemel)
2 fintrevne gulerødder (alternativt 1 tsk kardemomme)
1 pisket æg til pensling

Opløs gær i vand.
Tilsæt ca. 100 g mel.
Kom resten af ingredienserne i, før der kommer mere mel i.
Ælt mel i til dejen slipper


Form boller og læg dem på bagepladen. Hæver ca. 1/2 time.
Jeg lavede også et brød, som hævede i den meldækkede hævekurv (til dobbelt størrelse).
Brødet vendte jeg ud på en plade (gik lidt itu denne første gang - der må mere mel til!)
Bollerne pensles med æg (hvilket jeg først fik gjort, efter de havde bagt fem minutter...).
Bages ved 200 grader varmluft til det er færdigt.
Boller ca. 10-15 min. Brødet ca. 20-25 min.

Ingen kommentarer: