søndag den 29. september 2013

Minutboller (15 min + 20-25 min i ovnen)


 Brød, der langtidshæver, er lækkert. Men i går drak jeg rødvin i stedet for at ælte dej, som kunne hæve natten over. Desuden havde jeg ikke tænkt så langt som til lørdagsmorgensult efter boller.
Så fandt jeg heldigvis en opskrift på nettet - har bare tilføjet lidt krydderi, så de smager af oldemorboller. De her boller er lune og lækre, når de spises med det samme. Duer ikke til at gemme!

Ingredienser: (12 boller)

3 dl lunet mælk ( håndvarm, brug micro)
50 g gær
600 g mel
50 g smeltet smør / magarine ( micro)
1 tsk sukker
1 tsk vanillesukker
1 tsk salt
1/2 - 1 tsk kardemomme

Udrør gær i lun mælk.
Rør lidt af melet i, derefter sukker, vanillesukker, salt og kardemomme.

Tilsæt smeltet fedtstof, og rør / æltresten af melet i (lidt mere eller mindre - til dejen er lækker).
Form 12 boller, stil på plade og kom dem direkte i en kold ovn. Tænd på 200 grader ( ikke varmluft, så dræbes gæren for hurtigt ). Kig til bollerne efter 20 min. I min ovn er de færdige efter ca. 25 min.

Ingen kommentarer: