søndag den 28. november 2010

Pandekager - i dag over bål

Duften af pandekager bringer minder. Minder om farmors pandekager. Og mormors. Og så er der nytårspandekagerne... Pandekager er ikke bare pandekager. De kommer i mange forskellige smags- og tykkelsesvarianter. Derfor er det nødvendigt med mange forskellige opskrifter. Den her minder om mormors: Der er nemlig kærnemælk og citron i. Og vanille. En gang havde jeg noget koldskål til overs - ved egentlig ikke, hvordan det kunne ske - jeg kom mel i, og det blev til fantastiske pandekager. Denne her opskrift minder om dem. Pandekagerne skal være lidt tykke. Og så kan det anbefales at stege dem over bål - især i et snevejr som dette.
Opskriften har jeg fra Slottet i Smørmosen - og prøv endelig at komme æblemos på!


4 æg
5 dl. kærnemælk
200 g. mel
revet skal af en citron (+ lidt saft evt.)
2 spsk. vanillesukker
2 tsk. bagepulver
1/2 tsk. salt
2 spsk. rørsukker
Lidt smør til stegning.


Alt piskes godt sammen. Dejen hviler min. 30 min. inden bagning.

Ingen kommentarer: